triggerpunktsoperation

Alla inlägg under november 2010

Av Lisa - 25 november 2010 15:51

Usch vad det är kallt ute. Även fast det bara är -7 så känns det som -20. Blåser riktigt kallt. Var ute på en tur med Early idag iallafall. Går ju bra om man klär på sig. Tyvärr blir man inte så smidig när man har så mycket kläder men tydligen tyckte Early att matten skulle öva upp vigheten idag. Brukar gå över vägen och hoppa upp på rätt sida när jag är ensam. Herrn kan ju vara lite yr ibland. Idag var jag ju som sagt lite osmidig men kom på den lysande iden att använda betongsuggorna vid Ljungan som pall. Läskiga saker det där sa Early men efter lite övertalning stog han snällt bredvid. Ända tills jag hade fått i foten i stigbygeln. Då tyckte herrn att matten behövde gymnstisera lite och snabbar sig att ta tre steg bakåt. Backa är hans starka sida så det gick fort. Hängde i luften ett tag men till slut kunde jag kravla mig upp. Måste öva lite med betongsuggorna. Lär inte vara sista gången jag är som en michelingubbe den här vintern.


Imorgon åker jag till Globen och ser på hästshow. Ska bli så roligt. Sambon får vara hästvakt i helgen. Jag kommer inte hem förrän på natten till måndag. Ska passa på att träffa Rositha när jag ändå är nere i Stockholm. Alltid trevligt!


Till veckan ska jag prata med Fk. Vill arbetspröva så jag kan känna vad min kropp klarar av. Min läkare är inne på samma linje iallafall. Får väl se om fk ändrar sig. Enligt dem har de utrett mig färdigt. Jag tycker att läget har förändrats ganska mycket mot för förra gången. Tänker inte ge mig i första taget heller. Vill få en rimlig chans att komma tillbaka till arbete men då måste jag få lite stöd på vägen. Mitt mål är att kunna hitta ett arbete som jag kan arbeta 75% iallafall.


Har man fått en tjurskalle så ska man använda den!!!

Av Lisa - 17 november 2010 20:33

För fem år sedan idag förändrades mitt liv på några sekunder när föraren av bilen bakom inte var uppmärksam. Det senaste året har det hänt mycket. Det mesta positivt och jag känner att jag är på väg att komma tillbaka till livet. Även fast kroppen inte är helt hundra än så är den på god väg. Tack vare den underbare doktor Åke Nyström så mår jag bättre nu än i början av året. Önskar att alla som behövde skulle få chans att träffa och opereras av honom. tyvärr är det inte möjligt för alla att betala de pengarna ur egen ficka.


Har iallafall haft en toppendag idag. Vaknade hyfsat utvilad efter att ha sovit inatt (det gjorde jag inte natten före). Sedan  bar det av till stallet och en långtur med Marie och Charlie till Berga. Lite drygt två timmar var vi ute. Hästarna fick sträcka ut i galopp flera gånger och jag tror att de var lika nöjda som Marie och jag var. Imorgon blir det en lugn skrittur så att de inte blir stela.


Nu ska jag tända ljus, mysa i soffan och se på TV.

Av Lisa - 15 november 2010 14:46

Just nu tycker jag om vintern. Skulle kunna få bli lite mer snö men inte lika mycket som förra vintern. Det behöver inte bli så mycket kallare heller, men hålla sig på minussidan. Tycker inte om slasket. Ska bli spännande att se hur kroppen klarar vintern. Brukar få mycket spänningar i nacken när det blir kallt. Blir ju första vintern nu efter operationen. Hittills har det varit ok.


Var ut på en ridtur nu på fm. I början var han väldigt billig min häst. Han kunde inte skritta och var rädd för allt. Höll inte på att ta mig förbi korna och de var t o m inne. När vi kom till Nolby var jag helt slut i armar och ben men bestämde mig för att gå in i ridhuset en stund bara för att öva. Till att börja med var han väldigt spännd men efter ett tag slappnade han av och började jobba riktigt bra. Både min och Earlys balans har blivit mycket bättre. Orken finns inte riktigt varken för hästen eller mig men det kändes väldigt bra med tanke på att det var första dressyrpasset sedan i våras.


Får väl se hur mycket träningsvärk jag har imorgon. Har mest lullat i skogen hela sommaren men nu är vi på G igen.

Av Lisa - 13 november 2010 21:59

Idag har jag varit duktig. Har rensat i våran tvättstuga så nu går det att gå in där   Nu är vinterkläderna inne och sommarkläderna ute i förådet. Slängde en del trasiga vantar och mössor också. Är skönt att rensa bort lite emellanåt. Barnen har varit med kompisar hela dan idag. Den äldsta kom inte ens hem.


Red en sväng med Marie och Charlie i regnet idag också. Early var pigg och glad som vanligt. Han skulle behöva springa av sig lite nån dag. Skulle vilja åka iväg med honom till ridhuset så att det går att rida igenom honom ordentligt. Får försöka övertala sambon att han ska köra. Har kört själv de senaste gångerna men nu är det så moddigt och slirigt så det känns bättre om han följer med och kör. Det går att rida till ridhuset också men det tar ca 40 min. Går väl bra dit men hem känns det inte lika lockande.


Imorgon ska vi på bytesmarknad i Nolby. Hoppas att det finns nån snowboard till Oskar och skor till både honom och Emil. Får se om jag tar en ridtur på kvällen eller om Early får en vilodag.


Har äntligen fått en ny läkartid. Det tog bara flera dagar och telefonsamtal innan vc behagade höra av sig. Blir riktigt irriterad. Man får ringa dit och lämna sitt telefonnr sen säger telefonsvararen vilken tid de ska ringa upp. Funkar inte alls bra. I måndags gick det inte ens att komma fram dit. I torsdags ringde de inte upp även fast de skulle ringa 8.30 Igår ringde dem äntligen upp en timme senare än de sa. Den 25 nov fick jag en tid. Att det ska vara så krångligt hela tiden. Inte för inte som de kallas cykelverkstan   



Av Lisa - 9 november 2010 08:33

Dagen började med att varken min telefon eller klockradion startade. Klockradion var ljudet avstängt på men den knäppte till när den skulle starta så jag vaknade av det. Telefonen ringde 7.45 istället för 6.45 Tur jag kom upp ändå!


Volvon skulle äntligen iväg till verkstan. Vi har haft Forden som familjebil i 1 vecka. Stressade på barnen och skyndade ut i garaget. In med vovven i bilen. Då är den stendöd  Skitbil!!!!! Barnen fick åka med grannen. P-O kom hem och var starthjälp så bilen kom iväg till verkstan iallafall.


Skyndade mig till stallet och tog en skrittur i skogen. Early var helt avslappnad och lugn. Riktigt mysigt   ända tills det kom en lös hund. Då var han inte så avslappnad längre. Early är van hundar då Elvis följer med lite då och då, men den här sprang mellan benen på honom. Det är han inte van vid. Han hade ben överallt, sparkade och slog både bak och fram. Jag fick hålla i mig rätt rejält och hann tänka många tankar innan ägarna kom och frågade om hästen blev rädd. Jag var rätt så irriterad och sa att han i vanliga fall inte är rädd för hundar men om de springer mellan benen så blir han riktigt rädd   . Varför ska det vara så svårt att hålla koll på hunden????


Dagen slutade bra trots allt med att bilen blev lagad. Idag har dan börjat bättre med att väckarklockorna ringde och bilen startade   . Hoppas att den fortsätter så.


  

Early innan hundattacken igår. Lugn och fin!

Av Lisa - 5 november 2010 13:25

  


När jag satt i operationssalen och insåg att jag kunde sträcka upp min arm i luften utan att det tog stopp av smärta    Vilken känsla!!!!


Barnen har haft lov den här veckan som varit. Skönt med lite sovmornar utan stress. Linnea och Oskar har varit på Himlabadet med varsin kompis. Emil har haft kompisar hemma.


Igår fick Emil, Linnea och deras kusin Daniel följa med till stallet. Vi tog en tur med rockarden. Barnen fick turas om att åka. Det gick bra. Svärmor fick åka en bit också! Early är så otroligt duktig. De håller på med vägarbete på ett ställe på vägen. Man måste passera där för att komma till rid- och körvägar. När vi skulle gå förbi på vägen tillbaka var det en stor gruslastbil och en annan maskin som var igång. Early gick som ett ljus förbi där. Han är helt otrolig    min lilla häst.


Idag har Linnea ridit i paddocken. Jag fick gå bredvid till hennes stora missnöje. Fröken tycker att hon kan rida helt själv. Early var dock lite yrsig så jag vågade inte släppa.

Av Lisa - 1 november 2010 12:07

Det var ett tag sedan jag skrev här. Har inte haft ork eller lust att skiva och då ids jag inte.


Dagarna flyter på som vanligt. Vissa nätter sover jag och vissa inte. Vet inte varför men har hört av flera opererade att det kan vara så. Försöker vila en stund på dan de nätter jag sovit alldeles för lite.


Jag är fortfarande smärtfri och tar väldigt sällan några tabletter nu. Oftast är det benen och höfterna som gör ont när jag tar tabletter. Det blir bättre och bättre med höfterna men det tar tid. Nu kan jag gå på prommenader utan domningar i benen iallafall. Ridningen går hyfsat. Vi börjar komma igång på riktigt nu. Högergaloppen vill dock inte komma men både Early och jag är väldigt svaga på ena sidan så när vi tränat upp oss blir det nog bra.


Blev väldigt rörd en dag när sambon kom hem från jobbet och gav mig en kram. Han tyckte att det var så roligt att kunna ta på mig utan att det gjorde ont. Vissa dagar har jag varit så öm så allt har gjort ont. Bara en lätt beröring har brännt i hela kroppen. Det är inte roligt att säga till barnen eller sambon att de måste vara försiktiga så att det inte gör ont på mig. Nu kan vi kramas, mysa i sängen och busa :) Det är så underbart!!!


Nu har jag en månad kvar av sjukskrivningen. Vet inte riktigt vad som händer sedan. Jag skulle vilja arbetspröva men får väl se vad FK säger. Vi har inte alltid samma åsikter om allt. Tyvärr!!!!

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards