triggerpunktsoperation

Alla inlägg under september 2010

Av Lisa - 24 september 2010 21:13

Allt går väldigt mycket upp och ner just nu. Vissa dagar är livet på topp och andra vill jag bara sova mig igenom. Ibland blir jag så trött så benen domnar bort och ibland kan jag göra hur mycket som helst. Förkyldningen har släppt sitt grepp och den här veckan har jag faktiskt tränat hos sjukgymnasten igen. Det känns bra. Har fått tre nya övningar till och med. Har fortfarande väldigt ont runt bäckenet av och till. Inte roligt men nacken är bra iallafall.


Nu i veckan har jag haft ont. Då är det jobbigt att gå promenader men som tur är funkar det bra att ha Elvis med på ridturerna. Två flugor i en smäll!


  


Idag var jag iväg med Early till Färsta. Det gick bra. Lastade själv för första gången. Roligt att han gick på utan krångel. Gabbi hoppade honom och det gick också bra. Anna knäppte några kort men vi var inne i ridhuset så de blev mörka. Var sånt oväder ute. Regn och kallt. Frös när jag kom tillbaka till stallet.


      




När jag kom hem var jag så trött så jag somnade på Oskars säng. Hör inte till vanligheterna. Ska nog gå och sova snart igen för jag är riktigt trött fortfarande.


Ett kort på Elvis igår vid Ljungan. Det var helt stilla på vattnet. Så vackert!!!

  

Av Lisa - 17 september 2010 21:13

Tiden går så fort. Idag har det gått tre månader sedan jag fick tillbaka mitt liv. Även fast vägen tillbaka är jobbig ibland så mår jag ändå mycket bättre nu än före operationen. Kan nog ta lång tid innan kroppen har återhämtat sig helt. Blir fortfarande väldigt trött av saker som egentligen inte är jobbiga. Har dessutom dragits med en väldigt envis förkylning. Tre veckor och jag är inte helt bra än. Hoppas att jag ska kunna träna hos sjukgymnasten på måndag iallafall. Behöver verkligen komma igång med träningen, men vad ska man göra om man inte blir frisk???!!!


Ridningen går upp och ner. Ibland går det bra men ibland vill inte kroppen alls. Har fortfarande ont i höfterna och runt bäckenet. Musklerna ska väl byggas om och det tar tid. Bara att stå ut. 


Sovandet är också en sak som är svårt. Ibland sover jag inte alls och ibland kan jag sova hur mycket som helst. Har nyss haft några nätter som har varit helt hopplösa. Somnat vid halv fem och klivit upp sju. Nu har det vänt igen så nu är hela kroppen helt slut och vill sova hur mycket som helst. Hoppas att jag kan sova inatt. Ska upp och släppa ut hästarna imorgon bitti.  



Av Lisa - 14 september 2010 12:48

Igår var jag så himla trött. Sov bara 2 timmar på natten. Vet inte varför jag blir så där ibland. Det spelar ingen roll hur trött jag är. Det går inte att sova ändå. Ligger bara och vrider mig i sängen. det bara kryper i hela kroppen. Somnade äntligen efter 4.30. Klockan ringde 6.30 Bara att kliva upp!!!  


Åkte med Early till färsta. Gabbi hoppade honom. Det gick jättebra. Det är dock svårt att få bra bilder. Några la jag in igår.


Min förkyldning vägrar släppa greppet helt. Tre veckor har den hållt på. Vill vara frisk nån gång. Skulle ha varit hos sjukgymnasten imorse men hoppade över det. Är inte så bra att träna med ont i halsen. Ska ta en prommenad nu och hämta Linnea. Emil har varit hemma idag. Han är också förkyld. Hoppas att det går över fort för honom.


Nu är det bäst jag sätter fart!!!! 



Av Lisa - 13 september 2010 21:49

          

Av Lisa - 7 september 2010 10:38

Både före och efter operationen fick man göra ett rörelsetest. Man mätte antal grader jag kunde röra huvudet och armarna. I fredags fick jag alla journaler ifrån operationen och då var rörelsetestet också med. Inser att jag måste varit ganska oledad före. Det första testet gjordes 15 juni och det andra 22 juni.


                                       Före                            Efter

Cervical flexion:                40 grader                     54 grader

Cervical extension:           27 grader                     64 grader

Cervical left rotation:         27 grader                     63 grader

Cervical right rotation:       24 grader                     58 grader

Cervical left lateral flexion: 24 grader                     48 grader

Cervical right lateral flexion: 22 grader                   39 grader

Right shoulder flexion:      125 grader                   135 grader

Left shoulder flexion:        125 grader                   135 grader

Right shoulder abduktion: 120 grader                   160 grader

Left shoulder abduktion:   110 grader                    160 grader

Right shoulder extension:  65 grader                    80 grader

Left shoulder extension:    65 grader                    70 grader


En del siffror har mer än fördubblats.


Idag är jag trött. Har sovit urkasst inatt. När klockan var halv tv hade jag inte somnat än. Hade jätteont i högra benet. Det blir som kramp i höften. Svårt att förklara men riktigt obehagligt. Klev upp och tog smärtstillande så jag skulle få sova något. Klockan ringer 6.30 för barnen ska upp till skolan. Jag har varit hos sjukgymnasten idag på morgonen. Blev inte någon hårdträning då förkyldningen inte vill släppa. Ska försöka vila lite nu så jag orkar resten av dagen.



Av Lisa - 4 september 2010 13:03

Så här såg ärren ut den 20 juni:


  


  


  


Nu ser de ut så här:


      


De har blivit riktigt fina. Tejpar fortfarande så att de håller sig smala. Skulle ju göra det i 6 månader. Lagom till jul är det färdigtejpat då.

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards